Sluis Eefde

In januari 2018 is er een start gemaakt met de bouw van een tweede sluis in Eefde. De huidige sluis is te klein met het oog op de verwachte groei. In de afgelopen jaren zijn er zo’n 15.000 sluisbewegingen per jaar geweest. Naar verwachting zal dit op korte termijn richting de 20.000 gaan.

Nadat de damwand van de eerst kuip was geplaatst, konden we beginnen met het ontgraven van deze kuip. De kuip moet tot een diepte van 16,45 meter worden uitgegraven.

 

In deze kuip zal 2,5 meter onderwaterbeton worden gestort. Vervolgens zal er een start worden gemaakt met het ontgraven van de tweede kuip tot een diepte van 14,40 meter.

 

Wordt vervolgd….

Celandro

Één van de projecten waar we afgelopen 4 jaar mee bezig zijn geweest is het (her)bouwen van ons kraanschip. Het in maart 2013 gekapseisde containerschip is sinds juni 2013 in ons bezit, en is omgebouwd tot kraanschip.

 

Over de 30 meter lange beun rijdt een Sennebogen 830E met een giek van 17 meter. Deze kraan is uitgerust met een Prolec bagger systeem. De geheel vernieuwde beun heeft een inhoud van 333m3 en heeft een laadvermogen van 416 ton.

 

Zowel in de stuurhut als in de machinekamers is alle elektronica vernieuwd. Door middel van een tablet in de kraan kunnen de 16 meter lange sputpalen en kopschroef worden bediend  om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken.

Vanaf juli zal het kraanschip in de vaart gaan.

Rotonde Joure

De rotonde bij Joure verdwijnt en maakt plaats voor een geheel nieuw knooppunt. De A6 en de A7 (Lemmer en Heerenveen) worden op elkaar aangesloten en vormen straks de doorgaande weg. Ten westen van Joure komt een ongelijkvloerse kruising van en naar Sneek, met fly-overs. De entree van Joure wordt aangepast. Het carpoolterrein wordt vernieuwd en uitgebreid, er komt een nieuw busstation en de minirotonde maakt plaats voor een ovatonde. De Geert Knolweg wordt doorgetrokken en gaat straks met een viaduct over de nieuwe snelweg. De weg sluit met een boog aan op het viaduct Haskerveldweg. In deze bocht wordt de aansluiting naar Haskerhorne gemaakt. In de Hollandiastraat komt er een nieuwe tunnel onder de nieuwe A7. Bij het verdiepen van de Langwarder Wielen zijn er baggerschepen die hiervoor een diepe put graven in het meer. Het zand uit deze put wordt door een leiding verpompt naar het knooppunt Joure. Dit zal gebruikt worden als ophoging onder het nieuwe knooppunt Joure. Voor Gebr. Van der Lee hebben wij divers materieel in mogen zetten zoals baggerpontons, dumpers, kranen en een shovel.